De App Store viert deze week zijn tienjarig jubileum en daar staan we graag bij stil. Er zijn in de afgelopen jaren duizenden apps voorbij gekomen die onze iPads en iPhones hebben verrijkt. In de afgelopen tien jaar is veel veranderd, maar een aantal apps zijn altijd blijven domineren.
Hier zijn alle apps die wereldwijd het langst op de nummer één positie stonden. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat er veel grote namen tussen zitten. Waarschijnlijk staan de meest apps zelfs op je iPhone. Het gaat in deze lijst om het totaal aantal dagen, niet om het aantal achtereenvolgende dagen.
De nummer één gratis apps
In de lijst met gratis apps die het langst op nummer één stonden is een opvallend verschil tussen de V.S. en de rest van de wereld te ontdekken. In de V.S. staat Facebook Messenger met stip bovenaan, maar in de rest van de wereld is dat WhatsApp. De chat-app heeft 1.783 dagen bovenaan gestaan en dat is ook niet verrassend, aangezien we zelfs een werkwoord aan de app hebben gehangen. Wereldwijd scoren vooral social media-apps ontzettend goed. Facebook, Instagram en Snapchat staan allemaal in de lijst. Voor de rest vind je veelal communicatie-apps zoals Telegram en WeChat.
Nog een opvallend verschil. Pokémon Go was in de V.S. wel in de top 10 te vinden, maar in de wereldwijde lijst komt de game die in 2016 een enorme rage werd niet voor.

De nummer één betaalde apps
Ook is er een nummer één lijst gemaakt van beste apps wereldwijd. Kun je de Angry Birds-hype nog herinneren? Deze game heeft top 10-lijst niet gehaald en Fruit Ninja wist nog net op de tiende positie te sluipen. De best betaalde game is Minecraft. Ook WhatsApp komt hier nogmaals in terug. We kunnen het ons nu haast niet meer voorstellen, maar de app werd in de beginjaren aangeboden voor € 0,99.

Apps met de meeste omzet
Er is zelfs gekeken naar apps die het langst op de nummer één positie stonden en de hoogste omzet hebben gehaald. Opvallend is dat het hier, op een paar uitzonderingen na, allemaal games betreft. Dit laat zich verklaren door in-app-aankopen in de vorm van munten, gems en meer virtuele valuta die games kunnen bespoedigen. Chat-app LINE is vooral in China populair en verkoopt stickers.
