Normaal gesproken plaatsen we hier op Yippie.nl lijsten met suggesties voor leuke producten, maar in dit blog pakken we het een keer heel anders aan. We hebben uitgezocht wat het effect van social advertising is op het koopgedrag van consumenten. Uit onderzoek van Fonk Magazine blijkt namelijk dat advertenties op social media een sterke invloed hebben op het koopgedrag van Nederlanders, met name onder jongere generaties zoals Gen Z en Millennials. Meer dan tweederde van de Nederlandse social media-gebruikers onderneemt zelfs actie na het zien van een advertentie.
Heb je een bedrijf en ben je benieuwd of social advertising nuttig is? Of ben je gewoon benieuwd naar de statistieken? Lees dan snel verder.
Heeft social advertising effect?
Van het ontdekken van een nieuwe webshop of een nieuw product tot het doen van een aankoop, social media is een enorm belangrijk onderdeel van de sales funnel. Ruim 35% van Gen Z (1997 – 2012) en bijna 40% van de Millennials (1980 – 1996) koopt weleens iets na het zien van een advertentie op zijn tijdlijn. Het komt daarbij steeds vaker voor dat zelfs het doen van een aankoop op social media plaatsvindt.
Veranderingen in internetgebruik
Naast het toegenomen gebruik van social media voor aankopen, zijn steeds meer Nederlanders voornamelijk via hun smartphone online. Vooral onder jongeren is de smartphone nu het meest gebruikte apparaat om te internetten. Dit heeft invloed op de manier waarop merken online adverteren: alles moet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.
Verschillen tussen generaties
Wat belangrijk is bij online winkelen, verschilt sterk tussen de generaties. Waar jongere consumenten zoals Gen Z vooral snelheid en gemak waarderen, hechten oudere generaties meer waarde aan duurzaamheid. Bijna alle Nederlanders shoppen online, maar blijven zich aan de manier waarop dat in zijn werk gaat ergeren. Veel consumenten vinden het bijvoorbeeld vervelend als retourneren niet gratis is. Hoge verzendkosten of lange zendtijden zijn ook redenen om niet tot aankoop over te gaan.
Waarom social media onmisbaar is voor bedrijven
Onderzoek toont aan dat social media een belangrijke rol speelt in het aankoopproces. Heb je een bedrijf, dan is het dus goed om te zorgen dat je een sterke aanwezigheid hebt op verschillende social platforms – zeker als je producten voor jongere klanten aanbiedt. Zo richt je je effectief op je doelgroep en heb je een grotere kans om conversies te verhogen.
Heb je hulp nodig bij adverteren op social media? Benader dan een online marketingbureau of een social mediabureau.