Tips voor het toepassen van de filosofie van Kaizen in jouw onderneming 

Kaizen is een benaming voor een Japanse filosofie die in het teken staat van continue verbeteren. Door middel van Kaizen verbeteren organisaties voortdurend gestandaardiseerde processen, apparatuur en andere dagelijkse productieprocedures door verspilling te elimineren. Effectieve Kaizen-inspanningen kunnen zorgen voor voordelen zoals verhoogde productiviteit, verbeterde kwaliteit, betere veiligheid, lagere kosten en een grotere klanttevredenheid. Bovendien kan het correct toepassen van de filosofie van Kaizen leiden tot verbeteringen in de bedrijfscultuur, inclusief verbeterde werknemerscommunicatie en een verhoogd gevoel van verbondenheid met het bedrijf onder werknemers. Om je wegwijs te maken met deze filosofie, nemen we in dit artikel enkele handige tips met je door die je kunnen helpen om effectief om te gaan met het toepassen van een Kaizencultuur. 

1. Accepteer geleidelijke verandering

Een van de basisprincipes van Kaizen is dat je de focus legt op kleine, stapsgewijze verandering. Dit is gemakkelijker door te voeren dan grote, radicale veranderingen, maar kunnen uiteindelijk een sterk cumulatief effect hebben. Als je de werkcultuur wilt verbeteren binnen jouw onderneming, dan is het belangrijk om te weten dat verandering incrementeel moet zijn. Je kent vast wel het gezegde: “Rome is niet in één dag gebouwd”. Onthoud dat niet alles gedaan kan worden in één proces, of in één dag. Je moet kleine stapjes zetten en je ervaringen één voor één met je team delen.

2. Wees communicatief en vraag om feedback

Als je het gevoel hebt dat de bedrijfsvoering de verkeerde richting uitgaat, is het aan jou om de koers te corrigeren door in de loop van de tijd kleine veranderingen aan te brengen. Als je een team leidt speelt feedback van je werknemers een belangrijke rol om te bepalen of de verandering die je doorvoert helpt om werknemers soepeler te werken.

 

Het is daarom van essentieel belang om feedback deel uit te laten maken van jouw bedrijfsverbeteringsstrategie. Let erop dat feedback vragen niet altijd betekent dat je het ook krijgt, en hoe je erop reageert bepaalt grotendeels of je het weer krijgt! Onthoud dat alle feedback nuttig is, dus leer informatie te evalueren en te filteren zonder de persoon die ze geeft van je te vervreemden. 

  • Ga goed om met verspilling

Met het implementeren van de filosofie van Kaizen is het de bedoeling om verspilling te voorkomen, wat je in staat stelt om in kleine stapjes de prestaties te verbeteren. Door voortdurend te evalueren in combinatie met inspanningen om tijdrovende of overbodige activiteiten te verminderen, ontstaat de mogelijkheid om te focussen op groei en verbetering. Besteed dus extra aandacht aan verschillende vormen van verspilling die je in jouw bedrijf kan verminderen, zoals overproductie, onnodige wachttijden, onderbenutting van werknemers en onnodig reizen van werknemers. 

Wil je meer leren over hoe je de Japanse stijl van verandermanagement kan toepassen in jouw onderneming of team, kom dan gelijk meer te weten over de beschikbare (online) trainingen op www.theleansixsigmacompany.nl/kaizen/

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Top Reviews

Ook interessant
Zaken die je het best kan regelen als je nog jong bent